821.8.1 Details[//]

Details: Selecteer een regel en dan deze optie om de aanvragen voor de geselecteerde job te bekijken. Er verschijnt een overzichtsscherm:

Opties op het scherm

Printen: Selecteer een regel en dan deze optie om de output voor de geselecteerde job naar de printer te sturen (of per e-mail te verzenden). Het standaard scherm voor het genereren van mailmerge output wordt getoond.

Verwijderen: Selecteer een regel en dan deze optie om de output uit het overzicht te verwijderen. Het systeem vraagt om bevestiging.

Alles printen: Gebruik deze optie om alle output naar de printer te sturen (of per e-mail te verzenden). Het standaard scherm voor het genereren van mailmerge output wordt getoond.

821.8.2 Oude print jobs[//]

Oude print jobs: Hiermee kunt u resultaten van eerdere data ophalen. Er verschijnt een overzichtsscherm:

Opties op het scherm

Details: Selecteer een regel en dan deze optie om de aanvragen voor de geselecteerde job te bekijken.

Verwijderen: Selecteer een regel en dan deze optie om de output uit het overzicht te verwijderen. Het systeem vraagt om bevestiging.

821.9 ISOILL testen[//]

Met deze functie kan de configuratie van ISOILL getest worden. Tevens kan dit gebruikt worden om berichten heen en terug te sturen, als onderdeel van training in het gebruik van ISOILL binnen het systeem.

Met de test functie kunt u een aanvraag versturen alsmede de daaruit voortvloeiende dialogen , naar een bibliotheek gedefinieerd in uw systeem als “INFOR:TEST”. Het is ook mogelijk om aanvragen te sturen vanaf “INFOR:TEST” naar de IBL afdeling, zodat voor trainingsdoeleinden ook getoond kan worden hoe binnenkomende aanvragen er uitzien.

Zulke aanvragen worden via het volledige protocol gestuurd, d.w.z. uit het systeem (en weer terug naar binnen) via de werkelijke e-mail server. Dit is dus een goede test van het systeem en in het bijzonder of de configuratie in orde is.

De feitelijke configuratie vindt plaats bij het aanmaken van een speciale test bibliotheek in AFO 822. Neem a.u.b. contact op met de helpdesk voor meer informatie over het inrichten van een test omgeving.

821.10 Document leverantie[//]

De module voor interbibliothecair leenverkeer kan ook gebruikt worden voor ondersteuning van het document leverantie proces. Dit proces valt ergens tussen het beheer van inkomende en uitgaande aanvragen. Document leverantie gaat om het leveren van bibliotheekmateriaal aan externe gebruikers – vaak organisaties, bijvoorbeeld wanneer de bibliotheek materiaal levert aan een advocatenkantoor.

Dit wordt vaak afgehandeld door een IBL afdeling en dus valt het binnen de reguliere beheerfuncties van interbibliothecair leenverkeer.

Het is vergelijkbaar met een inkomende aanvraag

·                De aanvraag is voor levering van uitleenexemplaar of kopie van een werk of artikel dat in bezit is van de bibliotheek.

·                Het materiaal moet per post of andere bezorgdienst verzonden worden, of er moet een elektronische kopie beschikbaar gesteld worden (bijv. van een tijdschriftartikel).

·                Het materiaal wordt op dezelfde wijze geretourneerd, d.w.z. de externe gebruiker komt niet persoonlijk naar de bibliotheek om het weer in te leveren.

·                Betaling voor de aanvraag geschiedt doorgaans per factuur, extern vanuit het centrale uitleensysteem

Het is vergelijkbaar met een uitgaande aanvraag

·                Er wordt geleverd aan een lid van de bibliotheek

Hoewel een reguliere uitlening van het werk aan de lener aan de basisvoorwaarden voldoet, is dit niet bruikbaar voor het leveren van een kopie. Er is ook geen mechanisme binnen de traditionele uitleenmodule om alle details van een aanvraag op te slaan, het feit dat het om een kopie gaat e.d.

821.10.1 Parameters[//]

Er is een aparte parameter in AFO 822 – Algemene opties – Algemene systeeminstellingen, die bepaalt of document leverantie in gebruik is.

Onder AFO 822 – Document leverantie opties kan aangegeven worden welke lenerscategorieën dergelijke aanvragen mogen plaatsen (voor uitlening en kopieën).

Aanvragen kunnen als document leverantie aanvraag worden ingediend door personeel (zie hieronder). Maar het kan ook door de leners zelf gedaan worden via de WebOpac.

821.10.2 Online functies[//]

Leners kunnen document leverantie aanvragen plaatsen via de WebOpac (afhankelijk van hiervoor beschreven parameters). Zulke aanvragen verschijnen in de sectie “Inkomende aanvragen” van AFO 821, aangezien ze het meest gemeen hebben met reguliere inkomende aanvragen. (In de meeste gevallen kan de aanvrager beschouwd worden als een externe bibliotheek.)

In de kolom “Bibliotheek” staat “Document leverantie” in plaats van de naam van een bibliotheek.

De getoonde aanvraag is vrijwel identiek aan een inkomende aanvraag, maar het Tabblad Aanvrager is vervangen door het Tabblad Klant van een uitgaande aanvraag.

Dit is vrijwel identiek aan een uitgaande aanvraag, alleen staan sommige onderdelen die normaliter bij de aanvragende bibliotheek staan nu op dit tabblad – met name Service type en Service niveau.

Toevoegen van document leverantie aanvraag binnen personeels interface

Bij het invoeren van een nieuwe aanvraag, kan deze gewijzigd worden in een document leverantie aanvraag door het Wijzigen commando te gebruiken.

Dit vraagt om bevestiging:

Dit kan alleen worden gedaan bij de initiële invoer van de aanvraag, daarna is een dergelijke wijziging NIET meer mogelijk.

Een uitgaande aanvraag wijzigen in een document leverantie aanvraag

Als een uitgaande aanvraag is ingevoerd – bijvoorbeeld via de WebOpac, dan kan blijken dat deze is voor materiaal dat de bibliotheek zelf in bezit heeft.

Als hierboven beschreven is het mogelijk de aanvraag dan om te zetten in een reservering. Maar voor de toegestane lenerscategorieën kan het OOK worden omgezet in een document leverantie aanvraag.

In feite gaat de verwerking dan verder alsof het een uitgaande aanvraag betreft, d.w.z. het is bestemd VOOR een lener van de bibliotheek. Maat het kan gewijzigd worden in een document leverantie aanvraag, hetgeen van invloed is op de verder beschikbare opties.

Online verwerking

De opties die beschikbaar zijn voor document leverantie aanvragen zijn vrijwel identiek aan die voor uitgaande aanvragen (alsof het al ontvangen is). Zo wordt de “Ontvangen” optie nooit aangeboden – dit heeft geen zin. Ook de “Retourneren” optie verschijnt nooit – wanneer de lener het exemplaar inlevert rondt dit de aanvraag af.

Ook verschijnen velden zoals het Afleveradres niet voor een leverende bibliotheek, maar worden deze afgeleid van het lenersrecord.


·                     Document control - Change History

 

Version

Date

Change description

Author

1.0

October 2010

new AFO
part of 2.0.06 updates